Пальчиками граємося та розвиваємося

У ХІХ столітті завдяки спостереженням німецького педагога Фрідріха Фребела пальчикові ігри набули статусу самостійної розвивальної методики, що увійшла у систему дошкільного навчання.

Під час гри в невимушеній обстановці діти збагачують словниковий запас, концентрують увагу і координують рухи. Ігрові заняття дають змогу розвинути:
  • загальні мовленнєві навички, зв’язне мовлення;
  • фонематичний слух;
  • голосові та дихальні можливості;
  • артикуляцію;
  • виразність міміки;
  • дикцію;
  • якість слухового та зорового сприймання;
  • дрібну й загальну моторику;
  • інтонаційну якість мовлення;
  • комунікативні здібності;
  • загальну музикальність;
  • інтелектуальні здібності на основі руху та імпровізації.

У музичних пальчикових іграх віршований текст слід проспівувати. Дітям це подобається. Музичний супровід для виконання вправ педагог обирає самостійно. Це мають бути прості мелодії з не складними ритмами, повторами. Завдяки музиці чи співу можна регулювати швидкість виконання вправи: від повільного до швидкого. На початку педагог показує рухи й допомагає тим дітям, які можуть їх повторити.

Рекомендації щодо проведення пальчикових ігор
  • Не торкайтеся долонь дитини холодними руками. Розітріть свої долоні або зігрійте їх у холодній воді;
  • Перед новою грою познайомте дітей з незнайомими персонажами за допомогою картинок або іграшок;
  • Під час гри використовуйте максимально виразну міміку;
  • Розучивши 2-3 гри, через деякий час заніміть їх на нові;
  • Співайте пісні виразно, тихіше або голосніше, залежно від сюжету, роблячи паузи в потрібних місцях.

Під час ігор і вправ у дітей задіяні не лише пальчики. «Працюють» обидві півкулі мозку, діяльність яких необхідно узгоджувати. Здавалося б, нескладні рухи під простенькі мелодії, - а насправді відбувається як фізичний, так і інтелектуальний розвиток дитини. Пальчикові ігри до того ж:
  • знімають скутість рухів у інертно- пасивних дітей;
  • вивільнюють накопичену агресію;
  • поліпшують поведінкові реакції;
  • пришвидшують довільність психічних функцій;
  • поліпшують аналітичні здібності;
  • розкривають і збагачують внутрішній світ;
  • спонукають до активної пізнавальної діяльності;
  • поліпшують психомоторні здібності;
  • сприяють розвитку творчих здібностей;
  • виховують у дітей кмітливість, спостережливість.

Тому значення пальчикових ігор дуже важливе для формування всебічно розвиненої особистості. Працюючи пальчиками, діти стимулюють мислення, а фантазуючи разом з педагогом, вигадуючи все нові й нові рухи під відомий віршик чи мелодію, - розвиваються творчо. Грайте і співайте з дітьми якомога частіше, але дотримуйтеся міри – вправи мають тривати недовго, лише кілька хвилин. Головне – систематично!

Пальчикові ігри для дітей молодшого та середнього дошкільного віку

Морозець
Ой мороз, морозець, сердиться, кусає,
І за щічки діточок жартома хапає.
... (Діти «сварять» вказівним пальчиком торкаються пальчиками спочатку правої щічки, потім лівої.)

Дощик
Дощик починається, дощик капотить,
І маляток хоче він швидко намочить.
... (Пальчиками торкаються одне до одного по черзі правою і лівою руками, ніби крапає дощик.)

Жабки
У калюжі жабки мили милом лапки
... (Розкривають одну долоню, чотирма пальчиками іншої руки ковзають по ній уздовж уперед, потім назад.)

Павучок
Павучок всю ніч не спав,
вдень він не відпочивав.
Сітку він перевіряв,
чи, бува, хто не попав.
... (Рухають вказівними пальчиками праворуч- ліворуч, імітуючи рух стрілок годинника зчіплюють вказівний палець із великим і доторкаються ними до кожного пальчика іншої руки.)

Метелик
Сів метелик на травичку,
На духмяну полуничку.
...(Схрещують кисті рук долонями вниз, імітують політ метелика з’єднують усі пальчики разом, утворюючи «полуничку».)

Брудні ніжки
Гусінь ніжки забруднила,
бо в калюжі воду пила.
Треба ніжки витирати,
щоб зайти мерщій до хати.
...(З’єднують мізинчики обох рук, потім безіменні, середні, вказівні й великі пальці, утворюючи ніби чашечку виконують ті самі рухи в протилежному напрямку, потім потирають долоні.)

Вужик
До калюжі повзе вужик,
Жабенятко плиг з калюжі.
...(Роблять звивисті рухи пальцями правої руки по долоні лівої плещуть у долоні.)

Мишка і кішка
Тишком-нишком вийшла мишка
А за нею - хижа кішка.
... (Імітують кроки мишки вказівним і середнім пальчиком по долоні імітують кроки кішки попарно сусідніми пальчиками: першим і другим, потім другим і третім і т.д.)
Кiлькiсть переглядiв: 183